Pitch itch!
Oftewel, de ‘sales pitch jeuk’. Een veel voorkomende allergie bij ondernemers.
In het eerste contact met een nieuw contact, waarvan je maar nooit weet of dat je grootste klant uit je carrière kan worden, komt toch altijd het onvermijdelijke moment met de vraag “En wat doe jij dan..”. Iedere ondernemer wéét dat natuurlijk. En toch komt het er ieder keer weer anders uit.
De omstandigheden zorgen er nog wel eens voor dat het anders klinkt dan je eigenlijk bedoeld hebt.
Soms heb je meer/minder tijd, een of meerdere toehoorders etc. Wil je er voor zorgen dat je eerste indruk ook daadwerkelijk de goede is, dan is oefenen misschien wel een ‘must’.
Voor het ‘nadenken’ heb ik hier een paar tips. Als de basis van je verhaal solide is, kom je er overal en altijd ‘mee weg’.
Wat is dan die basis?
1. Je naam heb je wellicht al een keer genoemd, doe gewoon nog maar een keer, je wilt toch dat zij hem onthouden…
2. Wat je doet, kort en duidelijk met een kleine toelichting. Dus, “Mijn naam is Constant Lamp, Ik ben Psycho Sociaal Transformationeel trainer, ik leer mensen in groepen en als individu vanuit een ander perspectief te kijken, denken en handelen.
3. Wat levert dat op? Betere communicatie, dus beter contact, betere samenwerking, meer begrip, meer balans…..
4. Hóe doe je dat? Door groepstrainingen en individuele coaching.
5. Waarom doe ik dat? Dat is heel persoonlijk en iets om goed over na te denken!
Vergeet de standaard containerbegrippen (al is het misschien nóg zo waar, veel publiek zal anders afhaken), dus níet “ik zet mensen in hun kracht”, “het is mijn passie”, “ik help mensen met …….”.
Waarom ik het doe? Het is onderdeel van mijn ‘erfenis’, ik wil een spoor van ‘verbinding’, ‘plezier’ en ‘goede verstandhoudingen’ achter laten.
06-41548305
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.