Onzinnig netwerken
Met borrelende bierbuiken tegen over elkaar, gaan de gesprekken meestal in de trant van : “Hoe gaat het”, “Goed en met jou”, ” Ook goed, fijn”, waar dan meestal iets op volgt van: “Het kan natuurlijk altijd beter” of “Het was wat slapjes, maar gelukkig trekt het weer wat aan”.
Actief netwerken is voor velen een noodzakelijk kwaad omdat het vér weg ligt van wat de meesten goed kunnen, laat staan, wat als ‘leuk’ ervaren wordt.
Het lijkt in tegenspraak met de snelle digitale wereld, waarin informatie en kennis gedeeld wordt via schermpjes en doortrapte CRM systemen.
En toch is dat niet zo. De ‘old school’ had zo zijn manieren van klantenwerving, waarvan er inmiddels een paar vervangen zijn door digitale versies, terwijl het ‘oeroude’ er nog is en altijd zal blijven en dat is het persoonlijke contact.
Daarvoor zijn de netwerkbijeenkomsten natuurlijk bij uitstek geschikt, want iedereen is daar met hetzelfde doel: klanten werven. Ondanks dat niemand dat zo zal benoemen.
Om nieuwe sociale contacten op te doen, om te borrelen en snacken, wordt je lid van een vereniging of singles of parenclub, daarvoor hoef je het niet te doen.
Om je business gezicht te laten zien en je business stem te laten horen, daarvoor ben je min of meer aan je business verplicht om te netwerken.
Daarover geef ik iedere netwerker de volgende stof tot nadenken: Als je het niet leuk vindt, bedenk dan waarom je het doet, het dient namelijk jouw algemeen zakelijk belang, dus is het onontkoombaar, gewoon dóen. Vindt je het niet leuk omdat je er niet goed in bent, herken én erken dan waarom je er niet goed in bent; onzeker, ongeduldig, verlegen en/of andere sociaal remmende eigenschappen.
Behoor je tot de laatste categorie, dan nodig ik je bij deze uit voor een gesprek, want ik weet dat er ruime mogelijkheden zijn om van die ‘sociaal remmende’ factoren af te komen.
Stel je dat eens voor met mijn eigen business coach !
De minste moeite met het meeste rendement is ten eerste een netwerkclub / bijeenkomst vinden die bij jou past. En vóór je naar de bijeenkomst gaat of op welke manier je daar dan ook een bijdrage gaat leveren, ga je eerst een duidelijke doelstelling formuleren waaróm je daar bent. Zo zul je makkelijker tot een passende salespitch komen, duidelijker zijn naar de personen die je leert kennen en dus eerder tot het gewenste resultaat komen.
Blijf je netwerken zoals je altijd hebt gedaan, dan zal het rendement ook blijven wat je voorheen had. En dat valt helaas in de categorie Onzinnig Netwerken.
Succes.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.