Nepwerk
Veel gehoord en gelezen; ‘Als je gaat netwerken, doe dat dan vooral niet om er klanten uit te krijgen, dat werkt niet’. Waarom dan wél, vroeg ik mij af. Er gaat immers best wel veel tijd in zitten. De bedoeling is, zo werd mij uitgelegd, om contact te maken met nieuwe mensen, kijken wat je voor elkaar kunt betekenen, je laten informeren en inspireren. Een soort dagbesteding maar dan anders.
Standaard hoor ik in goedbedoelde salespitches, vooral wát iemand doet en met de nadruk op succesverhalen. Meestal te lang en te langdradig, zodat toehoorders op hun horloge gaan kijken en zwaaien naar passanten ter afleiding. Gemiste kans.
Als ik dan begrijp wat iemand doet, vraag ik vaak “hoe is de handel”, oftewel “valt er nog wat te verdienen”. Het antwoord daarop is al helemaal standaard; “het gaat best wel goed en het kan natuurlijk altijd beter”.
Beste ondernemers, er van uitgaande dat ik de wijsheid níet in pacht heb, moet het mij toch van het hart, dat veel netwerkers gewoon nepwerkers zijn. Niks informeren en inspireren, drammen is het motto, zenden, zenden en nog eens zenden. In de hoop dat iemand capituleert en een opdracht geeft, als je maar ophoudt met zenden. Eens een vraag stellen en luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, of eens de vraag uitwisselen “wat heb je nodig / waar ben je naar op zoek”, die is alleen weggelegd voor de echt allergrootsten.
Wil je een netwerk waarbij anderen weten wát je doet, hóe je dat doet en vooral waaróm én wat je voor hen kunt betekenen, dan zou ik adviseren, ga eens onderzoeken waar je die wijsheden kunt halen.
Zo niet, dan zit je straks opgescheept met een waardeloos nepwerk.
06-41548305
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.