Onderscheidend vermogen II
Al eerder schreef ik over het ‘onderscheidende vermogen’, waar wij in het woud van aanbieders van gelijk lijkende producten en diensten allemaal naar streven, toch?
Ik heb wéér een mogelijkheid tot positief onderscheiden en deel dat graag.
Eerst even een misverstand rechtzetten; in de top 10 communicatie irritatie staat het volgende met stip genoteerd:
– Niet reageren op e-mails,
– 1 Antwoord geven op e-mails waar toch echt twee vragen in gesteld worden,
– Afspraken een uur van tevoren (per e-mail) afzeggen met onduidelijke (geen tijd = geen prioriteit) redenen.
Laat ik nou toch in de veronderstelling zijn dat dat het gevolg is van een asociale instelling.
Niets is minder waar; inmiddels heb ik enkele ‘overtreders’ mogen interviewen met de vraag wat hen tot dit, in mijn ogen asociale, gedrag gebracht heeft. Tot mijn verbazing was het antwoord over het algemeen, “Hoe bedoel je, daar is toch niets mis mee”?
Mijn vervolgvraag was: “Hoe zou je het vinden als je snel en correct antwoord op ál je mails kreeg en dan ook nog eens op álle vragen die daar in gesteld worden”? Het algemene antwoord: “Fantastisch”. Wat het ‘afspraken afzeggen’ heb ik helaas geen eenduidig antwoord gekregen.
Conclusie, ik had het helemaal mis, het is helemaal geen asociaal gedrag, het is gewoon gewoon geworden, iets wat in ‘gedragsland’ heel gebruikelijk is. Als het maar vaak genoeg gedaan wordt, dan wordt het vanzelf, hoe asociaal lijkend, gewoon.
Wat is nu de Super Sales (laten wij het maar even zakelijk houden)Tip?
Ik let er (al enige tijd)scherp op dat ik dagelijks ál mijn mails beantwoord, ook bij lopende zaken, waar ik nog geen antwoord heb, laat ik regelmatig weten dat ik nog geen antwoord heb! Óok controleer ik goed of ik daadwerkelijk antwoord gegeven heb op álle vragen die gesteld zijn. Afspraken afzeggen, zo dat voorkomt, doe ik per telefoon, waarbij ik, ondanks dat ik niemand verantwoording hoef af te leggen, uitleg wat mijn ‘calamiteit’ is.
De reacties op mijn (e-mail) reacties zijn geweldig, lekker duidelijk, snel, soms zelfs met on-Nederlandse complimenten.
De ‘onderscheidend vermogen’ moraal van het verhaal; in ons gedrag naar anderen laten wij soms iets zien, wat ‘gewoon’ geworden is, terwijl het absoluut niet versterkend is en zelfs als irritant ervaren wordt. Dat geldt niet alleen voor wat wij laten zien, het geldt ook voor wat wij anderen laten horen en voelen.
Verbeter de wereld en begin……….vraag maar eens aan je relaties feedback over jouw manier van communiceren, mogelijk krijg je briljante tips voor aanpassingen; óp naar een nieuw gewoon. Het wérkt.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.