De Heidag
Sinds teamheugenis worden er jaarlijks ‘Heidagen’ georganiseerd, over het algemeen met een duidelijk doel, het ‘smeden’ van een (nog) hechter team.
Samen sta je sterker, Together Everyone Achieves More, kortom, er zit een gedachte achter die iedereen wel begrijpt. Dus dáár ligt het niet aan, waar dan wel?
Wat is er dan mis met de ‘Heidagen’? Vaak zijn het de fundamenten die gelegd worden voor ambitieus plan, of een ‘wakkerwordenwakkerworden moment die gemaakt
zijn van rubber en niet van beton. Té vrijblijvend, te weinig concrete afspraken en/of te weinig afspraken die consequent opgevolgd en geëvalueerd worden.
Persoonlijk spreek ik weinig mensen die zich herinneren dat hun ‘heidag’ het moment van ‘ommekeer’ betekende, de start van een nieuw elan, of meenden, “dáár hebben wij tot in lengte van jaren écht iets aan gehad”. Stel je nou eens voor dat je met je team een dag organiseert, waarbij je een duidelijke doelstelling hebt, waarbij alle deelnemers ook weten dat er wat van hen verwacht wordt, óók dat zij er daarna iets (wat dat dan ook moge zijn) mee gaan doen.
En stel je nou eens voor dat zo’n dag winst oplevert voor zowel het individu (inzicht en praktische handleiding hoe je meer plezier, aandacht, waardering etc. uit je werk haalt) dan wel voor het team in zijn geheel (substantieel meer samenwerking, doelgericht etc.) en voor het bedrijf (het uiteindelijke resultaat, het realiseren van de missie).
Stel je dat eens voor……?
Uit alle ervaringen, van mislukkingen tot successen is gebleken dat een Heidag die daadwerkelijk effect heeft en dus zéér zinvol is, dient te voldoen aan 12 criteria.
Mocht je van plan zijn een Heidag te organiseren dan wil je zéker die criteria weten en tegen de tijd dat het zo ver is kun je mij die ook gerust vragen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.