
De allermooiste opdracht!
Bij de eerste kennismaking was het nog een beetje aftasten, wennen aan elkaars eigen-aardigheden en al snel lukte het om tot de kern te komen. Wat is hun vraag, wat zouden zij binnen het bedrijf graag laten gebeuren en ben ik in staat te leveren wat daar toe zal leiden?
Nu ga ik er in het algemeen van uit dat álles valt of staat bij de kwaliteit van communiceren.
En dan bedoel ik communiceren met elkaar, onderling als collega, met het management, de chauffeurs, de inkopers, inpakkers en natuurlijk ook de leveranciers.
Als je optelt wie er allemaal direct en indirect bij het bedrijf betrokken zijn en dús een rol spelen in het tot stand komen van het uiteindelijke resultaat, dan zijn dat er nogal wat.
De opdracht in dit geval beperkte zich tot iedereen binnen het bedrijf, zo’n 60 personen.
De vraag: Wij willen mee in de ontwikkelingen van de wereld, groeien en sterker worden door vooral ons aanpassingsvermogen te vergroten, zodat wij maximaal flexibel zijn.
De weg daar naar toe is elkaar nóg beter begrijpen, meer verbinding onderling en meer verbinding met de doelstelling van de onderneming. Daarvoor hebben wij het nodig niet alleen de verschillen te herkennen en erkennen. Ook de overeenkomsten, die nu soms ondersneeuwen. Dus ook leren complimenten geven en omgaan met zowel positieve als negatieve feed-back.
Wij gaan er van uit als wij in dat groeiproces terecht komen en er daadwerkelijk mee aan de slag gaan, het effect enorm zal zijn in de onderlinge verstandhoudingen en daardoor ook naar prospects, klanten en zelfs onze leveranciers. Misschien zijn er zelfs medewerkers die er privé baat bij hebben, dat zou mooi meegenomen zijn en de ‘olievlek’ nóg groter maken.
Mijn antwoord: eerst totale stilte.
Het herkennen en erkennen van de kracht van goede communicatie is voor dit bedrijf al de helft van het groeiproces. Iedere ‘stap’ op de weg naar ‘boven’ zal naar meer smaken.
Daarop kon ik met volle overtuiging ‘Ja dat kan ik jullie leren’ antwoorden.
Het werden vier groepen van 15 personen, waarbij iedere groep een jaar lang, iedere maand een volle dag bezig mocht zijn met bewustwording, leren, ontdekken, experimenteren, verbazen en vooral plezier hebben en genieten van de wereld búiten de ‘comfortzone’ die groter bleek dan menigeen voor mogelijk had gehouden.
Het effect op het bedrijfsresultaat, de winst dus, de keiharde pegels………..?
Zonder meer gelukt, de investering van de training binnen een jaar terugverdiend, alle verdienmodellen kloppen als een bus. Zelfs de ‘immateriële’ verdienmodellen, als ik de positieve reacties van de leveranciers hoor en/of welke effecten het heeft op het gezin, tot soms hele families aan toe.
Te mooi om waar te zijn?
Die uitdaging ga ik wel aan…bel maar 06-41548305
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.